Advertenties die leiden naar sites voor naaktmodellen of wapengerelateerde aanbiedingen. Voor tieners op Facebook zouden ze niet zichtbaar moeten zijn, maar dat lukt niet altijd.

Facebook heeft een uitgebreid systeem om de miljoenen advertenties die de socialenetwerksite dagelijks toont naar de juiste doelgroepen te leiden. Maar dat verloopt niet altijd vlekkeloos.

In de VS is ophef ontstaan over advertenties die tieners te zien kregen, die minder onschuldig bleken dan op het eerste gezicht leek. Zakenkrant The Wall Street Journal bericht hier over.

Tieneradvertenties op Facebook

Zo kregen tieners foto’s van jonge vrouwen te zien met de vraag ‘who do you like’ erbij. Bij de desbetreffende  app ‘ilikeq’ konden jongeren zich ook opgeven en anderen laten beoordelen hoe aantrekkelijk ze waren. Foto’s van tieners kwamen op die manier weer bij volwassenen terecht.

Oprichter Olda Neuberger van ilikeq, gevestigd in Praag, zegt desgevraagd tegenover de WSJ dat de app niet bedoeld is voor tieners en dat personen onder de 18 inmiddels zijn uitgesloten.

Facebook screent advertenties

Facebook laat personen vanaf 13 jaar toe als lid, maar heeft bijvoorbeeld weinig grip op jongeren die zich ouder voordoen dan ze eigenlijk zijn.

In een reactie op vragen van de WSJ over ongeschikte advertenties voor tieners, stelt een woordvoerder dat de socialenetwerksite veel doet aan het screenen van advertenties voordat ze online komen. "Maar geen enkel systeem is perfect."

Facebook grijpt naar eigen zeggen direct in als foute advertenties worden ontdekt of als er tips binnenkomen.

Lees ook:

Whatsapp gaat strijd aan met Skype en komt met belfunctie

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl